SAJTÓKÖZLEMÉNYEK | Energia | Elektromobilitási ösztönzők bevezetésén dolgozik Magyarország


DLA Piper : Elektromobilitási ösztönzők bevezetésén dolgozik Magyarország
Országos | 2015-11-30 08:30 | Babel Communications



Európában 2015 első kilenc hónapjában közel megduplázódott az újonnan üzembe helyezett elektromos autók száma az előző éves adathoz viszonyítva.

Míg 2014-ben ebben az időszakban 64 ezer, addig idén már 115 ezer új elektromos autót regisztráltak. Az elektromobiltás térnyerését a nyugat- és észak-európai országok már évek óta ösztönzik, régiónk még számos szabályozási döntés előtt áll e kérdésben. A régióbeli vezető szerep betöltésére jók az esélyeink, Magyarország az eddig ismertté vált Jedlik Ányos Terv (JÁT) 39 pontból álló javaslatcsomagja alapján a régió legátfogóbb jogi szabályozásán dolgozik - elemzi a helyzetet Györfi-Tóth Péter, a DLA Piper nemzetközi ügyvédi iroda partnere. A Nemzetgazdasági Minisztérium várhatóan november 30-án terjeszti elő a konkrét javaslatokat.

Az elektromos autók számát és arányát tekintve jelenleg Norvégia, Hollandia, Franciaország, Németország, Svédország és Nagy-Britannia vezeti az európai országok listáját, 10.000 feletti darabszámmal, amihez nagymértékben hozzájárulnak évek óta alkalmazott, illetve új elemekkel kiegészülő ösztönző-csomagok. Norvégiában 2015 októberéig közel 25 ezer új elektromos autót regisztráltak, ezzel pedig az ország már tavasszal elérte az Európai Unió elektromos közlekedésre vonatkozó, 2014-es irányelve (2014/94/EU) alapján kitűzött összességében 50 ezer e-autós állományt. Az országot ehhez az eredményhez a bevezetett áfa-kedvezmény és regisztrációs-díj kedvezmény, illetve a benzinár és az áramár közötti átlagon felüli különbség is segítette.

"Az elektromobilitás terén vezető nyugati országok elsősorban jelentős áfakedvezménnyel, a regisztrációs adó eltörlésével vagy csökkentésével, a gépjárműadó eltörlésével, illetve a cégautóadó jóváírásával ösztönzik az e-jármű vásárlását és használatát, általában egy maximum összeg meghatározása mellett. Ugyanakkor például a francia, a brit vagy a svéd kormány meghatározott összeggel is támogatja az e-autók vásárlását, amely az autó széndioxid-kibocsátásától függően akár a 7000 eurót is elérheti. A legfőbb ösztönzőknek azonban nem az egyszeri, közvetlen kedvezmények, hanem a hosszabb távú adókedvezmények számítanak. A szabályozás célja, hogy mind a magánvásárlók, mind a cégek hosszú távú megoldásként tekintsenek az e-autókra" - hangsúlyozta Györfi-Tóth Péter, a DLA Piper partnere.

A Jedlik Ányos Klaszter által összeállított javaslatcsomag elsősorban a nyugat-európai piacon alkalmazott adókedvezményekkel (eltörölnék vagy kedvezményt nyújtanának az áfához, a regisztrációs díjhoz, a gépjárműadóhoz, illetve a cégautóadóhoz) tenné vonzóbbá az elektromos járművekbe való befektetést, amelyhez az autóhasználat kényelmesebbé tételét elősegítő jogszabályokat is kapcsolnának. Ilyen újítás lenne például már bevezetett zöld rendszámmal ellátott autók számára szmogriadó esetén a korlátok nélküli közlekedés, útdíj vagy az esetleges dugódíj alóli mentesség, ingyenes parkolás, illetve a buszsáv használata.

A JÁT továbbá kiemelt szerepet szán a nem magánhasználati célú elektromos járművek, például a taxik, a központi költségvetési szervek, az állami tulajdonban lévő gazdasági társaságok, a kommunális szemét szállítását végző cégek, illetve a fuvarozó és áruszállító cégek járművei beszerzésének ösztönzésének. A javaslatcsomagban fontos elemként szerepel a publikus és magán-töltőrendszerek kiépítésének ösztönzése, amely kapcsán az VET (2007. évi LXXXVI. törvény a villamos energiáról) és a vonatkozó végrehajtási rendelet módosítása válik szükségessé.

Magyarországon jelenleg közel 100 tisztán elektromos autó rója az utakat, iparági előrejelzés szerint ez a szám 2023-ra meghaladhatja a 6 ezret, a további környezetkímélő járművekkel együtt pedig az 50 ezret. "A nyugati példa jól mutatja, hogy a kiépített infrastruktúra mellett a jól megválasztott ösztönzők képesek kiemelkedően pozitív hatást gyakorolni a technológia elterjedésére. Magyarország számára adott a lehetőség, hogy az európai tapasztalatok ismeretében a hatékony elemeket emelje be a szabályozásba és az ösztönzők közé, átgondolt vállalások és költséghatások mentén. Norvégiában például az elektromos autók száma olyan mértékben megugrott, hogy a szabadon használható oslói buszsávok megterhelődtek, így a használatukra vonatkozó szabályt módosítani kellett. A tagállamoknak 2016. november 18-ig van idejük stratégiát készíteni az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítésére, így az elkövetkező egy évben ki kell dolgozni azt a jogszabályi környezetet, amelynek köszönhetően Magyarország teljesíteni tudja az EU irányelvében meghatározott egyes tételeket" - tette hozzá Györfi-Tóth Péter.







TOVÁBBI ANYAGOK EBBŐL A KATEGÓRIÁBÓL







-tól   -ig
Internet  |  Légi ipar  |  Gazdasági Jog  |  Karrier  |  Gyógyszeripar  |  Hirdető/márka  |  Ügynökség  |  Kutatás  |  Mobil  |  E-biznisz  |  Kereskedelem  |  Logisztika  |  DM/Promóció  |  Design  |  Rendezvény  |  Felelősség  |  PR  |  Pénzügy  |  Konferencia  |  Kultúra  |  Oktatás  |  Pályázati projekt  |  Üzlet  |  Környezet  |  Támogatás  |  Digitalizáció  |  Energia  |  Technológia  |  Statisztika  |  Építőipar  |  Élelmiszeripar  |  Mezőgazdaság  |  Ingatlan  |  Egyéb  |  Outdoor/indoor  |  Idegenforgalom  |  Szponzoráció  |  Média  |  Járműipar  |  Tőzsde  | 

TÖLTSE FEL!
Küldjön nekünk Ön is sajtóközleményeket, melyeket ellenőrzés után ingyenesen megjelenítünk! A feltöltéshez regisztráció szükséges, ami szintén ingyenes!