SAJTÓKÖZLEMÉNYEK | Pénzügy | Ma a tőzsdére kerül a Facebook


Comprad: Ma a tőzsdére kerül a Facebook
Külföld | 2012-05-18 | Comprad



Ma kerülnek tőzsdére a Facebook részvényei. A dán székhelyű globális befektetési bank, a Saxo Bank részvénypiaci elemzője, Peter BoKiaer az alábbiakban foglalja össze, milyen előnyt és hátrányt ígérnek a befektetőnek a Facebook papírjai.

A Facebook részvények vásárlásának néhány előnye
Az elmúlt néhány évben lélegzetelállító sebességgel növekedett a Facebook felhasználóinak száma. Az idei év első negyedévének végén elvégzett utolsó összesítés szerint 901 millióan regisztráltak a közösségi portálon. A felhasználók számának növekedésével számos üzleti, bevételi lehetőség nyílik meg a Facebook előtt. A program "motorja" révén a Facebook képes felhasználóiról meglehetősen pontos képet összeállítani abból, mit kedvelnek, milyen szokásaik vannak stb. Mindez nagyon hasznos, mert az internetes marketing néha meglehetősen trükkös dolog. A kérdés lényege a következő: hogyan tudja a portál tulajdonosa "dokumentálni", hogy megéri-e a honlapon akár egyetlen dollárt is elkölteni, ha a betérő felhasználó ismeretlen marad? Minél inkább képes a tulajdonos (jelen esetben a Facebook) igazolni, hogy a közönség és a reklámozó egymásra talált, annál többet ér a reklámra költött dollár. Mindez növeli a Facebook bevételeit, és vonzza a reklámozókat is.

Ráadásul a felhasználó évek óta építi a kapcsolatait, és az így kialakított konfiguráció értéket képvisel számára. Nehézkessé válik átállni egy másik portálra, ezért egyik felhasználó sem hajlandó a jól felépített hálózatát otthagyni. A Facebookba ágyazott játékok miatt a felhasználó folyamatosan lóg a rendszeren, ami a cégnek értéket jelent, és még több bevételt termel.

A Facebook domináns szerepe folytán magához ragadja az irányítást. A felhasználónak és a vállalkozásoknak alig van tere arra, hogy a cég döntéseit megkérdőjelezzék: többé-kevésbé akár tetszik, akár nem, mindent el kell fogadniuk - az erő, a befolyás a Facebooknak kedvez.
Hosszabb távra szóló előnyt jelenthet a Facebook számára, ha a közösségi média kialakult természetes vezető pozícióját fokozatosan megszilárdítja. Ha sikerül fokról fokra a felhasználókat elszakíthatatlanul magához láncolnia, és ők az idő múlásával egyre több apró összeget fogadnak el, akkor nagyon valószínű, hogy a bevétel és a nyereség az optimistább elvárások szerint alakul, de legyünk türelemmel.

Ellenérvek - miért érdemes tartózkodni
Névérték alapján a ¬Facebook-részvény vonzó befektetésnek tűnik, de nézzünk a dolgok mélyére. A legutolsó értesülésünk szerint 34-38 dollárra emelkedett a bevezetési árfolyamsáv, ami 72-82 dolláros értékelésnek felel meg. Ezen a szinten már olyan tartományban járunk, ahol a befektető a kezdetben vállalt kockázatért cserébe nem kap jutalmat. A befektető pénze akkor sem hoz garantáltan busás hasznot, ha a Facebook a következő években valóban csodával határos gyorsasággal fejlődik. A bevezetéskor vagy az első néhány kerekedési nap alatt ezt előre fogják megfizetni.

Az első év alatt eldől, hogy az értékelés igaz-e vagy sem, ez alatt az idő alatt a nyereségről adott összes beszámoló királyvíznek minősül. Minél gyorsabban akarnak az első körben befektetők nagyot szakítani, annál nagyobb lesz a csalódás. A közösségimédia-üzlet valójában nehezen összeilleszthető. A kapcsolatteremtésnek és a viselkedésnek íratlan szabályai vannak felhasználó és felhasználó, valamint honlap és felhasználó között. Ami az utóbbit illeti, mivel a honlap fejlesztése és gazdagépre telepítése pénzbe kerül, ezért bevételre is szükség van, és ezzel a felhasználó is tisztában van. De a felhasználó nem szereti, ha fejőstehénnek "pécézik ki". Minél inkább a bevételre utazik a portál, annál inkább bosszankodik a felhasználó, és annál nagyobb a kockázata annak, hogy másik lehetőség után néz. Valójában mikor lépjük át ezt a láthatatlan határvonalat?

A Facebook számára katasztrofális lenne, ha hirtelen egy vagy több másik oldal kezdene el aratni, ahova több millió felhasználó nyomban át is igazolna. Az így kialakuló "cunami" pozdorjává zúzhatná a Facebooknál bevezetett üzleti modellt. A felhasználó megengedheti magának, hogy ingatag legyen, a befektető nem: azt érdemes jól az eszünkbe vésni.

Figyeljük csak meg, hogy a közösségi média korábbi éllovasaként emlegetett MySpace hogyan is vesztette el csúfosan a meccset pontosan a Facebookkal szemben. Több területen is túlságosan agresszíven nyomult, és olyan irányokba mozdult el, ahova a közössége nem követte. Lehet, hogy a Facebook hatalmas, de Góliáton is elverték egyszer a port. És lehet, hogy elverik újra!

Lehet, hogy a közösségi médiában kevésbé rózsásak az üzleti kilátások, mert Mark Zuckerberg vezérigazgatónak nagyobb biztonsági sávot tartva kell a Facebookot fejlesztenie, nehogy elidegenítse a felhasználókat. Elég egy vagy két ballépés, és a Facebook jövője teljes egészében megváltozhat, ráadásul viszonylag rövid idő alatt. Ezért a nyereségesség esélye, lehet hogy kevesebb, mint sokan gondolják. Ahogy fentebb is írtam, a Facebook az idő múlásával jó befektetéssé nőheti ki magát.

Befektetési stratégia - ha egyáltalán lehetséges
A TradingFloor.com portálon élénk vita folyt a Facebook-befektetés különböző aspektusairól. Különböző nézetek vannak arról, mikor, milyen árfolyam mellett érdemes befektetni, de ezek rendszerint más részvényekkel kapcsolatos befektetési döntések alapján kialakított vélemények. Például, értéket vagy növekedést keres a befektető? (A témáról szóló cikkeket az írás végén sorolom fel.)

Ha netán Mark Zuckerberg a legmagasabb, 38 dolláros, 82 milliárd dolláros cégértéknek megfelelő bevezetési árfolyam mellett döntene, még akkor sem lennék meglepve, ha a piaci értékelés az első kereskedési napon 47 dolláros részvényárfolyam mellett 100 milliárd dollár fölé kerülne. Ez százszoros P/E mutatót jelentene, ami annak a bűvös határnak felel meg, amit egy-egy részvény manapság képes elérni, mert utána az árfolyam valószínűtlenné válik, persze soha semmi nem biztos.

Én személy szerint arra számítok, hogy a befektetők jelentős hányada nem hosszú távban gondolkodik, és a már így is borsos bevezetési árfolyam felett újabb befektetői kör lép be. Ezek a befektetők valószínűleg nem olyan időtávban gondolkodnak, mint Mark Zuckerberg. Először is tény, hogy a Facebooknak nincs szüksége tőzsdei bevezetésre. Van pénze. Van bevétele. A bevezetést a tőzsdefelügyelet szabályai kényszerítik ki. Tehát befektetőként senki nem számíthat arra, hogy a vezérigazgató majd nyájasan bánik vele, mert Mark Zuckerberg akkor akarja látni a befektetőt, amikor a háta közepét. Van elég ideje (és pénze) hozzá, hogy kénye-kedve, legjobb belátása szerint fejlessze a Facebookot.

Ebből az következik, hogy az első néhány évben a Facebook nyeresége vélhetően a befektetői elvárások alatt marad, mert Zuckerberg tervei (lásd fenn) nem esnek egybe a társaság átlagos befektetőjének terveivel. És tévedés ne essen, Zuckerberg biztos a saját feje szerint veszi az irányt! Ebből az következik, hogy a befektető rövidtávon nagy kockázatot vesz magára, mert a százszoros P/E mellett se csalódni, se hibázni nem szabad, mert a békát a befektetőnek kell lenyelnie.

Ezért talán jobb, ha megvárjuk, amíg a P/E értékelés visszatér az 50-60-szoros szintre, és akkor fektetünk be, ha ebben biztosak vagyunk. Ennek a stratégiának az időigénye azonban elég nagy: 5-10 év. Más szóval, tegyük a részvényt a ládika aljára, és várjuk ki, amíg megfial. Figyelem: ez a befektetési stílus inkább az értékre hajaz - figyelmeztet a Saxo Bank részvénypiaci elemzője, Peter BoKiaer.







TOVÁBBI ANYAGOK EBBŐL A KATEGÓRIÁBÓL







-tól   -ig
Internet  |  Légi ipar  |  Gazdasági Jog  |  Karrier  |  Gyógyszeripar  |  Hirdető/márka  |  Ügynökség  |  Kutatás  |  Mobil  |  E-biznisz  |  Kereskedelem  |  Logisztika  |  DM/Promóció  |  Design  |  Rendezvény  |  Felelősség  |  PR  |  Pénzügy  |  Konferencia  |  Kultúra  |  Oktatás  |  Pályázati projekt  |  Üzlet  |  Környezet  |  Támogatás  |  Digitalizáció  |  Energia  |  Technológia  |  Statisztika  |  Építőipar  |  Élelmiszeripar  |  Mezőgazdaság  |  Ingatlan  |  Egyéb  |  Outdoor/indoor  |  Idegenforgalom  |  Szponzoráció  |  Média  |  Járműipar  |  Tőzsde  | 

TÖLTSE FEL!
Küldjön nekünk Ön is sajtóközleményeket, melyeket ellenőrzés után ingyenesen megjelenítünk! A feltöltéshez regisztráció szükséges, ami szintén ingyenes!