Kép: Scania

|
|
ESETTANULMÁNYOK | Költségcsökkentés a svájci vizeken a Scania dízel hibrid hajtásával
Költségcsökkentés a svájci vizeken a Scania dízel hibrid hajtásával
2018-07-26 10:55:00
Kép: Scania
![]() Egy napos márciusi reggelen a svájci Luzern-tavon Michel Scheurer, a Schifffahrtsgesellschaft Vierwaldstättersee AG (SGV) termelési igazgatója, óvatosan kikormányozza a cég flottájának legújabb tagját a hajógyárból a tóra. Csupán hetek kérdése, hogy szolgálatba álljon a vállalat új hajója, az MS Diamond. De a várakozás már most leolvasható Michel Scheurer arcáról. "Először hajózunk majd hibrid hajtással a Luzern-tavon" - mondja Michel Scheurer. "Úgy tekintünk erre a technológiára, mint a jövőbe vezető útra." A 19 hajójával - öt régi stílusú lapátkerekes gőzös és 14 szalonhajó (teljes kapacitásuk 11 000 utas) - az SGV a legnagyobb hajótársaság Svájcban, amely 32 kikötőt szolgál ki a tó körül. Az új hajót a Shiptec AG tervezte és építette, amely az SGV luzerni székhelyű leányvállalata. A Shiptec AG működteti az egyik legnagyobb hajógyárat Svájcban, és ez az egyetlen svájci hajógyártó vállalat, amely utasszállító és teherhajókat is épít. "Szolgáltatáskínálatunk egyedülálló" - mondta Martin Einsiedler, a Shiptec AG igazgatótanácsának hajótervezésért felelős tagja. "A formatervezéstől a műszaki tervezésen és a megépítésen át a hajók karbantartásáig számos ügyfélnek nyújtunk szolgáltatásokat, akik Svájc folyóin és tavain üzemeltetnek hajókat." Az új dízel hibrid erejének hasznosítása Martin Einsiedler felelt az MS Diamond műszaki tervezéséért is. Elmondása szerint a hajtáslánc alapja egy 405 kilowatt teljesítményű, 13 literes, soros, hathengeres Scania dízelmotor, amelyet egy villanymotor egészít ki. "Alapvetően a dízelmotort használjuk, amikor hajózunk" - mondja Martin Einsiedler. "Amikor rövid időre nagyobb teljesítményre vagy nyomatékra van szükségünk, például kikötéskor, lassításkor vagy vészmegálláskor, akkor a villanymotort is használjuk. Amikor a hajó normálisan halad, akkor a villanymotor generátorként szolgál, biztosítva a hajó és a tartalékakkumulátorok energiaellátását. Ezek a tartalékakkumulátorok gondoskodnak a dízelmotorok áramellátásáról és a fedélzeti áramellátásról, amikor a hajó áll." Martin Einsiedler szerint a Scania motor tökéletesen illik ebbe a tervezési koncepcióba. "A kompakt kialakításnak és a hibrid hajtásláncnak köszönhetően a hajó farában helyezhetjük el a motort, ami jelentősen javítja az utazás kényelmét" - magyarázza. Pénzügyi megtakarítások a Scania hajtáslánc-kialakításának köszönhetően Martin Einsiedler lelkesedése a Scania iránt túlmutat a műszaki szempontokon. "Különösen a tervezés során nagyon fontos a hajógyártó és a motorbeszállító közötti viszony" - mondja. "Az egész fejlesztési folyamat során nagyon szoros egyeztetéseket folytattunk a közvetlen kapcsolattartóinkkal a Scaniánál, és mindig megkaptuk a szükséges információkat. Erre nem mindig lehet számítani, és ez nagyban megkönnyíti a munkát." "Mindig az ügyfélé az utolsó szó" - folytatja. "A hajótársaságoknak különböző műszaki változatokat kínálnak fel. Majd ők döntik el, hogy melyik motor kerüljön a járműbe. Természetesen csak olyan motorokat javasolunk, amelyek teljes mértékben meggyőznek bennünket." Ebben az esetben az SGV-t, mint ügyfelet is meggyőzte a motor. "Nem ismerek még egy olyan motort, amely azonos teljesítmény mellett akkora nyomatékot fejtene ki, mint a Scania termékei, és pontosan ez az, ami a legfontosabb a hajózásban" - mondja Michel Scheurer. "Az új hajtáslánc-kialakításnak köszönhetően pedig körülbelül 20 százalékkal kisebb üzemanyag-fogyasztással számolhatunk." Az új hajó évente várhatóan 2000-3000 órát üzemel majd, így ez a megtakarítás igen számottevő lesz. ![]() ![]()
|
![]() ![]() |
PARTNEREINK
|